دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

" یک خبر " !

در دنیای ما رسانه ها عجیب و غریب ترین ابزارهای انسان ها برای تغییر شکل و محتوای زندگی شان هستند . از خبرهایشان بگیر تا تاثیری که شیوه بیان آن ها رنگ و حرکت و شکل تکرار شان چه در خبر و چه در برنامه های دیگر آن ابزار های ارتباطی در زندگی ما ایجاد می کنند . این امر آیا فاجعه است و یا تحمیلی که باید پذیرفته شود ؟

اتفاق هایی که در جامعه ما رخ می دهد به هر ترتیب بخشی از واقعیت های اجتماعی پیرامون ما هستند اما شیوه پرداخت رسانه های مختلف به یکایک شان بیش از هر چیز نشان دهنده آینده ای است که هر کدام از آن ها برای فردای ما و خانواده و اجتماع مان ترسیم می کنند . بدون تردید فکرها و اندیشه هایی خوب یا بد ، پاک یا نا پاک ، دلسوز یا مغرض پشت عملکردشان وجود دارد .

به عنوان مثال خبری که چند روزی است دهان به دهان می گردد و با شیوه های مختلف به آن پرداخته می شود ، خبر تعرض یک حافظ و قاری قران به چندین نوجوان بود که شاگردان او در تعلیم و یادگیری این کتاب مقدس بودند .

در طول روزهای اخیر من شنونده بودم و تلاش می کردم به تاثیر این خبر دردناک در اطرافیانم پی ببرم : برخی خبر را از اساس باور نمی کردند ولی گفتند : مگر ممکن یک قاری قران چنین کار غیر اخلاقی و شنیعی را انجام دهد . برخی خبر را دستاویز شوخی و خنده قرار می دادند و عده ای هم به خود حق می دادند استفاده ابزاری از این کتاب مقدس و آسمانی را توسط یک فرد به عملکرد حکومت و نظام اسلامی ارتباط دهند .

باز خوردهای این خبر در جامعه بسیار متفاوت بود اما در گفت و گو با اطافیانم همیشه گفته ام : مگر نه آن که هر کسی در هر شغل و حرفه و جایگاهی نمی تواند خطا کار باشد ؟ آیا نمی تواند انحراف های جنسی و شخصیتی داشته باشد ؟ بر فرض که او نمادی از پاکی و طهارت نظام اسلامی ما باشد که بر اساس آموزه های قران قرار است بکوشد سلامت جامعه را حفظ کند و آن را به عنوان یک الگوی بی نقصبرای مقابله با گمراهی های مختلف سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در جهان امروز معرفی کند .

مگر طالبان یا داعش همین ادعا را ندارند و مگر " راسپوتین " معروف جنایت هایش را بر اساس عقایدش توجیه نمی کرد ؟ مگر آن ها به حقوق دیگران تجاوز نمی کنند ؟ مگر جنایت کار نیستند ؟ حال عملکرد این فرد ، هرچند که سر آمد دیگران در اخلاق و رستگاری نمایش داده شده است با خطاهایی نیز همراه باشد آیا اصل قضیه را می توان زیر سوال برد ؟

آیا ما منتظر بهانه هستیم تا بر ناکامی هایمان در رسیدن به یک جامعه مطلوب این چنین سرپوش بگذاریم ؟

دین اسلام انحراف جنسی و تمایل به هم جنس را حتی اگر یک بیماری ژنتیک باشد نمی پذیرد و برای هم جنس گرایان مجازات های سختی در نظر گرفته تا چه رسد به متجاوزان به حقوق و به شوون انسانی دیگران ، پس اگر این فرد با آگاهی از آموزه های دینی و تسلط بر آن ها پای خود را کج برداشته دلیل نمی شود اصل قضیه را بتوان رد کرد .

چنان چه خطا کار بودن این فرد ممتاز و مورد قبول نظام اثبات شود می باید با او همان رفتاری داشت که خودش به تبلیغ آن می پرداخته و دیگر چه احتیاجی به این همه پایین و بالا کردن ماجرا وجود دارد ؟

هرکس با بیان برداشت های شخصی که صد البته از تاثیر رسانه ها و جهت گیری هایشان نیز ناشی می شود این موضوع را قضاوت می کند ...

... و آیا این صحیح است ؟

 


پنج شنبه 6 آبان 1395برچسب:, |
 

" یک اتفاق تکرار شدنی "

 

  چند روزی بیشتر از برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا در محله و شهر و کشور من و در میان مردم نگذشته است اما هنوز آثارش را در گوشه و کنار محیط زندگی ام و در رفتارهای آدم های پیرامونم شاهد هستم . هنوز خیلی از فضاهای موقت برپا شده برای انجام این مراسم در نقاط مختلف شهر به چشم می خورد تا به یادمان بیاورد که یک بار دیگر چنین مراسمی برگزار شده است .

مراسم تاسوعا و عاشورا تعریف ساده و مشخصی دارد : بزرگداشت و یادآور قیام یک امام شیعه است که برای تثبیت ارکان دین و برای دفاع از باورهای رو به نابودی مذهب سفری را آغاز کرد که به کشته شدن او ، اسارت خانواده اش و غارت کاروانش منجر شد .

ما ایرانی ها و شیعه ها این رخداد مذهبی و تاریخی را هر سال با برگزاری مراسم آن به مردم و جامعه مان یادآوری می کنیم و این یادآوری را وظیفه ای دینی می دانیم . هر چند برای انجام این کار مهم خلاقیت چندانی از خودمان نشان نمی دهیم تقریبا همیشه به همان شکل همیشگی است و با همان رفتارها و آداب همیشگی ، فقط و فقط در چشمگیر برگزار شدن این مراسم با هم رقابت می کنیم .

در زمان هایی که درگیر این مناسبت تاریخی هستیم نه فقط تغییری را در شخصیت های درونی و فردی و رفتارهای جمعی ما نمی توان شاهد بود بلکه در بسیاری از اوقات فراموش می کنیم که طبق باورهای دینی مان از یک الگوی ایده آل و خدشه ناپذیر برای زندگی مان نسخه برداری کرده ایم و حالا می خواهیم آن را به بهترین شکل ممکن به نمایش در آورده چرا که باعث افتخار ماست در این مراسم با غذا و نوشیدنی رایگان از مردم و عابرین در نقاط مختلف شهر پذیرایی می شود . برای استفاده از این غذاها و نوشیدنی ها به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی کشور ما گاه رقابت سختی در جریان است .

اما مثل سایر روزهای سال ، ظرف های غذا و نوشیدنی های معرف شده را در سطل های زباله نمی ریزیم ، شاید چون عجله داریم به مکان دیگری برویم و طعم غذاهای دیگری را که به آن " نذری " می گوییم در جاهای دیگر بچشیم . شاید این رفتار فرهنگی درست و صحیح حتی در یک مناسبت مذهبی و عمومی هم نهادینه نشده است .

به دلایل دیگر این موضوع هم خیلی فکر کرده ام ، شاید مردم ما با خودشان فکر می کنند در زمان امام سوم ما شیعیان و خانواده اش که در یک صحرای داغ و سوزان و در شرایطی سخت و نابرابر به محاصره لشگر قدرتمند و زورگوی حاکم وقت در آمدند و همه آن ها کشته یا اسیر شدند ، ظرف های غذای آن ها ، ظرف های پلاستیکی یک بار مصرف نبوده است !

یا آن زمان حفظ و توجه به محیط زیست معنا نداشته و چون الگوی ما امام حسین است در این روز و روزگار هم چه دلیلی دارد که ما هم به محیط زیست مان توجه کنیم ؟

در آن زمان و در یک جامعه بدوی زیبایی و چشم نواز بودن فضاهای شهری چه اهمیتی داشته ؟ پس حالا هم نباید داشته باشد ؟

یا این مراسم هر چه خشک تر و خشن تر برگزار شود تاثیر بیشتری دارد و بالاخره ما این مراسم جمعی را به خاطر رضایت خاطر شخصی و فردی مان برگزار می کنیم و فقط به دلیل آن که تفریح دیگر یا گزینه ای دیگر برای انتخاب نمایش همبستگی اجتماعی نداریم ، پس به خاطر این جزییات پیش پا افتاده برگزاری این مراسم در حوزه سلامت و شعور همگانی هم چندان اهمیتی ندارد .

فقط باید با شکوه برگزار شود، تا خودمان را نشان دهیم و به محله های مجاور یا کسان دیگر نشان دهیم که ما می توانیم  ...

اما آیا این کافیست و چرا به تغییرات بنیادی و اساسی در آن فکر نمی کنیم ؟ نمی دانم این مشکل ریشه ای و بنادی در تاریخ و فرهنگ مان را چگ.نه می شود حل کرد ؟

 

 


دو شنبه 3 آبان 1395برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

ارتباط تصویری و دوست یابی

سفارش آنلاین قلیون

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

همسریابی دائم

جلو پنجره جک جی 5

همه چیز درباره درگاه پرداخت

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: