دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

" حقیقت بازی "

 

 همیشه از خودم پرسیده ام امکان بازی کردن در عرصه های سیاسی بیشتر است یا در فضاهای فرهنگی یا در حوزه های اجتماعی و یا شاید در بازارهای اقتصادی ? مقصود. من یک بازی منظم و قانونمند با قوانینی مشخص مانند ورزش هایی مانند فوتبال یا والیبال نیست !

بازی در فضافضاهایی که از آن نام بردم از هیچ قانون مشخص و از پیش توافق شده ای پیروی نمی کند . بازیگران فقط بر اساس منافع خود عمل می کنند و حق دارند یا بهتر بگویم به خود حق می دهند روش های بازی کردن شان را خودشان تعیین کنند . قصد من از به کارگیری واژه " بازی " آن رفتارهایی است که با هدف " جعل هوشمندانه " واقعیت های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی صورت می گیرد و غالبأ مقاصد شرافتمندانه ای را دنبال نمی کنند . 

چنین بازی های غیر اخلاقی و غیر انسانی اگر چه از هیچ قانونی پیروی نمی کنند اما روش ها و ساختارهایی شبیه به هم دارند . بزرگ ترین شباهت میان بازی ها روش بازی کردن بازیگران و دلیل آغاز بازی و زمان شروع آن هاست . 

به عنوان مثال درست در زمان هایی خاص و به دلایلی مشابه که شرایط بر دشمنان مرد سالاری تنگ می آيد . بازی ها و بازی کردن ها آغاز می شود . 

فضا سازی های رسانه ای به ويژه در شبکه های مجازی از بالا گرفتن آتش جنگ هفت ساله در سوریه و در آخرين استان آن " عدلب " که می تواند به یک فاجعه انسانی بدل شود تا اخبار رسانه ای که به وقایع حقوقی و قضائي می پردازد ، پایین آمدن قیمت دلار در کشور به صورت مقطعی ، تغییر در فضاهای تبلیغاتی پیش از آغاز ماه عزاداری ، ماه محرم در کشور اشغال سفارت ایران در عراق و در شهر بصره ، آتش زدن پرچم آن و لگد کوب کردن تصویر رهبر مسلمین جهان ، چند اعدام صورت گرفته از پی مخالفت های گسترده و امثال این ها ... همه و همه نشان دهنده آغاز بازی هایی هستند که آينده روشنی را نوید نمی دهند . به خصوص این که چنین بازی ها در همه عرصه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی هم زمان با هم و با قدرت تمام آغاز شده اند و کسی به امکانات بازی توجهی ندارد تا چه رسد به پایبندی به اصول اخلاقی و انسانی اولیه ای که همه ما مجبور به پیروی از آن ها هستیم . 


سه شنبه 24 مهر 1397برچسب:, |
 

چرا ? چطور ? و ... چگونه ?

 

 می گویند اگر به پاسخ این درسش ها در قبال هر پدیده ای برسی ، آن را شناخته ای ! می شود گفت این حرف تا حدی درست است . اگر بدانی چرا چنین شده ، چطور تا به این جا رسیده ای و چه ریشه هایی چگونگی امروز را باعث شده اند ، تکلیف تو در قبال خودت ، خانواده و عزیزانت ، جامعه و کشورت و از همه مهم تر " زندگی " روشن است . اما نکته بسیار جالب توجه این جاست که چراهای امروز فقط یک پاسخ ندارند . 

ما مردمی هستیم که در شرایط معمول زندگی بی هیچ چرایی می پذیریم و به دنبال پاسخ نمی گردیم ، در قبال پرسش هایی مانند چطور شد که تا به این جا رسیده ایم سکوت می کنیم و پاسخ های احتمالی مان را _ به خصوص اگر باعث درد و رنج مان بشوند _ پشت گوش می اندازیم و چگونگی ها را زود فراموش می کنیم . می دانید چرا ? دلایلش را من برایتان می گویم : به نفع مان نیست ، مایه دردسر است ، رنج و درد و عذاب وجدان از پی دارد . پس به نفع مان نیست که درگیر خودمان شویم ... 

در شرایطی که امروز قرار داریم همه چیز به خودمان باز می گردد ، به خود ما که ملتی هستیم با یک ویژگی خاص . آن ویژگی این است که : مسؤوليت کارها و اعمال مان را نمی پذیریم . قر می زنیم ، نفرین می کنیم با جریان رود همراه می شویم و مدام می گوییم این رود آب زلال و شفافی ندارد که هیچ به عقب بر می گردد و ما را به دریا نمی رساند که هیچ رو به باتلاق دارد . اما فقط و فقط همین . نه هیچ تلاشی می کنیم و نه اصلا چشمی به فردا داریم . گذشته را هم که گفتم . دلمان می خواهد فراموشش کنیم ، حرفش را نزنیم و از همه مهم تر به دنبال چرایی ها و چگونگی هایش هم نیستیم . 

همه این ها را نوشتم تا فقط به یک چیز برسم : بیایید چشم های بازی داشته باشیم ، فراموشکار نباشیم ، بهای زندگی کردن را باید پرداخت با دانستن پاسخ چرا و چطور و چگونه ها ... از گذشته درس بگیریم و بکوشیم تا زندگی کنیم . 

همه شما می دانید مقصود و منظورم از این همه نوشتن چیست : هدف به دست آوردن آگاهي است و پرهیز از تکرار خطاهای گذشته ، فصل بازگشایی مدارس است ، فصل آموزش و یادگیری شروع شده . من هیچ تردیدی ندارم که اگر بیاموزیم _ درست بیاموزیم _ پاسخ پرسش هایمان را بیابیم و بکوشیم به کارشان بگیریم ، زندگی متفاوتی خواهيم داشت _ سرنوشت مان تغییر خواهد کرد و زندگی خواهیم کرد آن جور که شایسته ماست و نه مثل گذشته ها ... 

خود من این کار بزرگ را از خودم آغاز کرده ام و توقف نخواهم کرد هیچ مشکلی یا هيچ " بحرانی " نخواهد توانست مانع شخص خودم شود . تضمين رسیدن به این هدف بزرگ هم حرف و قسم و آیه نیست ، عمل و رفتار من است در فصل نویی که پیش رو دارم ... 

می خواهم بیاموزم که از تجربه های گذشته درس بگیرم و خطاهای قبلی را تکرار نکنم و راهی شایسته برای فردا بیابم ... این تصمیم برگشت ناپذیر من است ...


دو شنبه 23 مهر 1397برچسب:, |
 

پرسش ها و پاسخ ها

 

 سوال پرسیدن از رییس جمهوری حتما لذت بخش است ، نماینده مردم بودن و رییس جمهور یک کشور را برای عملکردهایش زیر سؤال بردن چنان لذتی دارد که فقط در چشم ها و چهره و کلام نمایندگان مجلس شورای اسلامی می شود دید و نه در هیچ کجای دنیا ! 

چندی پیش جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان از رییس جمهور محبوب و دوست داشتنی کشورمان برگزار شد . من محو تماشای تصاویری بودم که از تلويزيون می دیدم و قصد کردم که برداشت هایم را از آن اتفاق برایتان بنویسم . هر چند هفته قبل هم نیت کردم که این کار را انجام بدهم اما آن قدر شوکه و خرد بودم که نتوانستم ، نتوانستم هیچ چیزی بنویسم ...

هفته قبل یکی از وزرای دولت استيضاح شد و گفته می شود در طول هفته آينده احتمال استيضاح دو وزیر دیگر هم وجود دارد . مسأله پرسش از رییس جمهور یا برکناری یک وزیر نیست ، مسأله اصلی روابط انسانی است ! هفته گذشته ناشایست ترین رفتارها را در صحن مجلس شاهد بودیم . آن هم از سوی نماینده هایی که قرار است الگوی مردمی باشند که آن ها را به عنوان بهترین و شایسته ترین انتخاب خود به مجلس فرستاده اند تا از حقوق شان دفاع کنند و بهترین شرایط را برای توسعه کشور فراهم آورند ! 

نمایندگان از الفاظی رکیک استفاده می کردند ، رفتارهای زشت و ناپسندی هم نشان می دادند که من خجالت کشیدم . این رفتارها چنان بر من تاثیر گذاشت که چند روزی نتوانستم بنویسم . اما شاید باور نکنید دیروز نه فحش و ناسزایی در کار بود و نه رفتارهای خشن اما تاثیر منفی حرف های رییس جمهور و نمایندگانی که پرسش هایشان را مطرح می کردند بیشتر از از هفته قبل بود . 

شاید به من بگویید هیچ لفظ رکیک یا توهینی یا ناسزایی از نمایندگان شنیده نشد . اما همین که به هم بگویند " دزد " ، " نفهم " ، " شریک دزدی " و یا ... ! همین ها را وقتی از زبان نمایندگان فرهیخته و برجسته مجلس بشنوی معنایش آن است که رکیک ترین ناسزا ها را از زبان پلیدترین مردمان شنیده ای ! و اما چه چیز باعث شد تا بگویم با وجود آن جلسه پرسش از رییس جمهور محترم بدون زدن حرف های ناشایست و کشتی گرفتن و هل دادن مخالفان در مقابل دوربین های تلويزيون برگزار شد بدتر از جلسه استيضاح وزیر او بود این است که : رییس جمهور به خدا سوگند خورد و از نام های " جلاله " پروردگار استفاده کرد و گفت به " ولله " ما مشکل نداریم ! از ارایه آمارهاي نادرست و اغراق های بی مایه پرهیز نکرد و نمایندگان مردم هم اگر چه به انتقادهای تند بسنده کردند و رفتار زشتی از خود نشان ندادند ، حقیقت ها را نگفتند .

جلسه دیروز رویکرد اقتصادی داشت اما مباحث سیاسی هم در آن راه یافت . هیچ پاسخ روشن یا قانع کننده ای هم به پرسش ها داده نشد : قاچاق کالا و ارز ، بیکاری ، کاهش ارزش پول ملی همه مبحث های اقتصادی اند اما ریشه های سیاسی دارند و بدیهی است که رییس جمهور ما و نمایندگان مجلس مان سیاست برایشان بیش از اقتصاد در اولویت است !


یک شنبه 22 مهر 1397برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: