دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

" محرم "

  ماه محرم زمان یاد آوری هاست . روزهای این ماه با خاطرات و یاد بودهای متفاوت ما ایرانیان عجین شده اند . بی اغراق می توان گفت ایام محرم فرصتی را فراهم می آورد تا امکان بروز همه خصلت های ایرانی فراهم آمده یا به نمایش در آیند :

رقابت ، تعاون و همکاری ، میزان پایبندی و یا شیوه گرایش های دینی و باورهای مذهبی در افراد ، خانواده ها و در محله ها ...

رفتارهی بس گوناگونی را در این روزها شاهد هستیم ، بسیاری از آن ها که در ظاهر و یا رفتار و یا تفکرهایشان کوچکترین و کمترین دین باوری را نمی توان شاهد بود در ماه محرم به یکباره تغییر می کنند ، رنگ سیاه را بر می گزینند و متعصبانه ترین نمایش ها را به خیابان ها می آورند .

عده ای نیز مجال این می یابند از روزنه ای که برای تخلیه مشکلات شخصی شان به دست آمده نهایت بهره را ببرند .

صد البته مشکل این جاست که در این اوقات آن تعادل همیشگی و ظاهری که در جامعه ما کم و بیش وجود داشته از دست می رود .

حتی باورهایی که در عمق وجود بسیاری از ما ریشه دارد مجال ظهور نمی یابند لیکن در هر صورت زمان مناسبی برای باز شناسی یک فرهنگ و میزان تغییرات آن در گذر زمان است . در این جا و در تمام این نوشتار مقصود من از فرهنگ نه فرهنگ دینی بلکه فرهنگ ایرانی است که با افراط و تفریط ها در هم آمیخته و با این دو آفت رشد کرده است .

ایام محرم نیز با داشتن ریشه هایی عمیق در فرهنگ دینی ، رفتارهای ایرانی را تشدید کرده است .

بسیاری از ما ایرانیان بدون شناخت از ریشه های تاریخی و حقایق این رخداد مذهبی فراموش کرده اند که نسبت صحیح میان بروز احساسات مذهبی و رفتارهای جمعی که از فرهنگ اجتماعی شان سرچشمه می گیرد چگونه باید برقرار شود .

ماه محرم در دو روز برجسته آن یعنی تاسوعا و عاشورا نقطه عطف این روند تکراری است . با وجود آن که سال های سال است ماه های محرم و تاسوعا و عاشورا آمده اند و رفته اند اما این تکرارها سبب تغییرات بنیادین و البته روز آمدی در آن ها نشده است .

صد البته این خصلت ویژه بسیاری از یادمان ها در رویکردهای مذهبی است .

 


شنبه 22 مهر 1396برچسب:, |
 

اخلاق و سیاست ( 2 )

  دوستان خوب من نقطه نظرهای مختلفی راجع به موضوع قبلی نوشته هایم یعنی " اخلاق و سیاست " ابرتز فرمودند . از همه آن ها سپاسگزارم . اما و اما نکته ای بسیار مهم وجود دارد که حتما می باید به آن بپردازم : هر یک از ما معیارهای مختلفی برای تعیین حدود " اخلاق " داریم . برخی از ما دروغ نگفتن و پایبندی به وعده هایمان را نشانه و دلیل پایبند بودن به اخلاق و اخلاقی رفتارر کردن می دانیم اما به اعتقاد من این امر فقط و فقط یک وظیفه انسانی است . هر انسانی چه اخلاق گرا باشد یا که نباشد برای داشتن زندگی آرام و بدون تنش می باید به برخی اصول اولیه انسانی پایبند باشد .

تفاوت سیاست به ویژه در کشورهی در حال توسعه با اخلاق و اخلاق مداری از همین جا ناشی می شود :

ما پذیرفته ایم سیاستمداران چندان پایبند به وعده ها و تعهدهایشان نباشند و اما دروغ گفتن .... ؟!

وفای به عهد شاید اولین انتظار ما از یک سیاستمدار باشد و اما تلاش برای فراموش شدن وعده ها خود جای سوال دارد . برخی از ما حنی داشتن روی خوش و چهره گشاده را نشانه ای از سلامت اخلاقی و نه فقط سلامت روانی دانسته و کسانی را که چنین هستند اخلاق مدار می دانیم اما در سیاست وضع چنین نیست : سیاستمداران لبخند می زنند با لحنی گرم و گیرا سخن می گویند و حتی پایبند بودن به تعهداتشان را ویژگی منحصر به فرد خود می دانند ، تا چه رسد به آن که دروغ بگویند یا به دروغ گویی متهم شوند . فراموش نکنیم نگاه عموم مردم به مفهوم اخلاق با نگاه سیاستمداران و عملکردشان تفاوت های عمده ای دارد .

اگر چه سیاست و اخلاق مفاهیمی نسبی هستند و هیچ ضابطه ای جز برداشت های شخصی هر یک از ما برای شناخت و ارزیابی آن ها وجود ندارد اما تجربه نشان می دهد که این دو فاصله زیادی با هم دارند .

در کشورهایی که مردم سالاری به مفهوم واقعی آن برای ساکنین آن ها به یک آرزوی دور بدل شده فاصله اخلاق و سیاست بیش از کشورها و جوامع مردم سالار است .


پنج شنبه 20 مهر 1396برچسب:, |
 

اخلاق و سیاست ( 2 )

  دوستان خوب من نقطه نظرهای مختلفی راجع به موضوع قبلی نوشته هایم یعنی " اخلاق و سیاست " ابرتز فرمودند . از همه آن ها سپاسگزارم . اما و اما نکته ای بسیار مهم وجود دارد که حتما می باید به آن بپردازم : هر یک از ما معیارهای مختلفی برای تعیین حدود " اخلاق " داریم . برخی از ما دروغ نگفتن و پایبندی به وعده هایمان را نشانه و دلیل پایبند بودن به اخلاق و اخلاقی رفتارر کردن می دانیم اما به اعتقاد من این امر فقط و فقط یک وظیفه انسانی است . هر انسانی چه اخلاق گرا باشد یا که نباشد برای داشتن زندگی آرام و بدون تنش می باید به برخی اصول اولیه انسانی پایبند باشد .

تفاوت سیاست به ویژه در کشورهی در حال توسعه با اخلاق و اخلاق مداری از همین جا ناشی می شود :

ما پذیرفته ایم سیاستمداران چندان پایبند به وعده ها و تعهدهایشان نباشند و اما دروغ گفتن .... ؟!

وفای به عهد شاید اولین انتظار ما از یک سیاستمدار باشد و اما تلاش برای فراموش شدن وعده ها خود جای سوال دارد . برخی از ما حنی داشتن روی خوش و چهره گشاده را نشانه ای از سلامت اخلاقی و نه فقط سلامت روانی دانسته و کسانی را که چنین هستند اخلاق مدار می دانیم اما در سیاست وضع چنین نیست : سیاستمداران لبخند می زنند با لحنی گرم و گیرا سخن می گویند و حتی پایبند بودن به تعهداتشان را ویژگی منحصر به فرد خود می دانند ، تا چه رسد به آن که دروغ بگویند یا به دروغ گویی متهم شوند . فراموش نکنیم نگاه عموم مردم به مفهوم اخلاق با نگاه سیاستمداران و عملکردشان تفاوت های عمده ای دارد .

اگر چه سیاست و اخلاق مفاهیمی نسبی هستند و هیچ ضابطه ای جز برداشت های شخصی هر یک از ما برای شناخت و ارزیابی آن ها وجود ندارد اما تجربه نشان می دهد که این دو فاصله زیادی با هم دارند .

در کشورهایی که مردم سالاری به مفهوم واقعی آن برای ساکنین آن ها به یک آرزوی دور بدل شده فاصله اخلاق و سیاست بیش از کشورها و جوامع مردم سالار است .


پنج شنبه 20 مهر 1396برچسب:, |
 

اخلاق و سیاست ( 1 )

  تا آن جا که یادم هست ، چند باری راجع به این موضوع های بسیار حساس و خطیر ، جسته و گریخته مطالبی نوشته بودم . امروز اما ضرورت نگاهی نو به این موضوع نه به دلیل شرایط سیاسی کشور خاص و فرهنگی کشور بیش از پیش احساس می شود .

تا آن جا که همه ما می دانیم ، همواره نسبت های کج و معوجی میان سیاست ها و سیاست ورزی ها با آن چه که " اخلاق مداری " می شناسیم وجود داشته است . همین سبب شده که برخی از ریشه منکر ارتباطی دو سویه و متعادل میان اخلاق و سیاست باشند و برخی به دلیل پایداری نسبی معیارهای اخلاقی در دوره هایی طولانی مدت و مقطعی بودن سیاست های انتخاب شده از سوی سیاستمدران، بر اساس شرایط زمانی رابطه ای بسیار اندک را میان این دو رویکرد بشری بر می شمارند .

کمتر سیاستمداری را می توان یافت که به وعده ها و گفته هایش پایبند مانده باشد و اما اخلاق گرایان مجبورند این تحمیل تاریخی را بپذیرند چرا که می باید ،برای اثبات تاریخی خود به اصول اخلاقی اولیه پایبند بمانند .

بر این اساس رفتارهای این دو طیف متفاوت گاه در دو سمت جهت می گیرد و گاه حتی به بهانه ها و یا دلایل مقطعی ، متضاد و با یکدیگر حرکت می کنند . در حوزه های عمومی و در سطوح کلان ، اخلاق گرایی سابقه ای طولانی در کشور ما نداشته است . در دوران مشروطه اولین رویکردها را به این سمت و سو می توان شاهد بود .

دیگر داستان حکایت ها و ضرب المثل های سعدی شیرازی نبود که عموم را برای آرامش دنیوی و اخروی به اخلاق تشویق و پند دهد . 

در دوران مشروطیت وقت آن رسیده بود که ویژگی های اخلاقی و پایبندی به تعهدات ، جزیی  از تصاویر ذهنی مردم از سیاستمداران ، به ویژه نمایندگان مجلس باشد . اما این امید هم مثل سایر آرزوهای عمومی خیلی زود به یاس بدل شد و این داستان موش و گربه تا به امروز ادامه یافته است .

حالا هم مردم مانده اند و وعده های نافرجام ، لحن و کلام های تغییر یافته و رفتارهای دگرگون شده را به حساب سیاست کاری بگذارند یا عدم وجود اخلاق مداری ؟

تنها راه مقابله با این نافهمی های مکرر و ریشه دار شوخی هایی است که در شبکه های مجازی یا در گفت و گوهای سربازار یا نه کوچه صورت می گیرد همین و بس و چاره چیست ؟

سر آخر چه نتیجه ای هم می توان گرفت ؟ آخرش چه می شود و یا چه خواهد شد ؟

بدیهی است که اولین سنتز ناشی از این " بازی " حداقل در یک جامعه در حال توسعه آن دست که از همان ابتدا نباید از سیاستمداران هیچ انتظاری داشت به خصوص این انتظار نابجا که اخلاق مدار باشند .و همین طور ازاخلاق گرایان نمی توان انتظار داشت به سیاستمدار خوبی تولید شود .

این موضوع را ادامه خواهم داد چرا که اخلاق به من حکم می کند چنین کنم .

 


چهار شنبه 19 مهر 1396برچسب:, |
 

دایره های فساد ( 2 )

  دوستان خوب من پس از خواندن مطالب قبلی ام نقطه نظرهای متفاوتی ارایه دادند . از همه آن ها سپاسگزام و از سوی دیگر بسیار خوشبختم که مطالبم تا این حد مورد توجه قرار می گیرد .

تفاوت نقطه نظرهای ارایه شده مرا بر آن داشت تا تلاش کنم با همه عزیزان خواننده به یک درک مشترک برسیم و اولین گام در این مسیر ارایه تعریفی از " فساد " است .

بدون تردید " فساد " به هر میزان از دیدگاه اخلاقی و حقوقی پدیده ای ناپسند است .  اما دلایل اندیشمندان درباره ناروا بودن فساد در جامعه بسیار فراتر از این است . آسیب هایی که وجود فساد و حضور ریشه های آن به روند رشد و توسعه وارد می کند یکی از دلایلی است که متفکران را وا داشته تا مبارزه با فساد را یک اولویت اجتماعی ، اخلاقی ، فرهنگی و ... بدانند .

اما بدون داشتن تعریفی مشترک از امری مانند فساد نمی توان با آن مقابله کرد : فساد نیز مانند بسیاری از پدیده ها تعریف جامع و دقیقی ندارد یکی از بزرگ ترین دشواری های پیش رو برای تعریف فساد دامنه گسترده فعالیت هایی است که در این حوزه قرار می گیرد .

اما نمی توان گفت هر عاملی که آگاهانه و بر خلاف مصالح اخلاقی جوامع مختلف در لایه ای از پنهان کاری انجام شود فساد است و مانع توسعه به شمار می آید .

علاوه بر آن موضوع توسعه ، آرمان بسیار انسانی مقابله با فقر در کشورهای مختلف از جمله کشور ما می باید به پافشاری بیشتر برای مبارزه با فساد منجر شود .

با کمال تاسف امروزه حساسیت جامعه ایرانی نسبت به فساد بسیار کمتر از گذشته شده است . گویی ما پذیرفته ایم که فساد جزیی جدایی ناپذیر از فرهنگ حاکم بر رفتارهای فردی و عمومی ماست .

در بسیاری از کشورهای جهان قوانین و مقررات بسیار دقیق و مدون برای مقابله با فساد تدوین شده که با سختگیری و حساسیت بسیار بالایی به اجرا در می آید . رسانه ها نیز در این حوزه نقش بسیار بزرگی بر عهده دارند اما مطالعه متون رسانه های مختلف و طرز تلقی های جمعی نسبت به " فساد " در کشور ما نشان می دهد که هنوز تا رسیدن به این جایگاه فاصله زیادی داریم .

گاه حتی با کمال تاسف ، بهره گیری از موقعیت های ایجاد شده ای که فساد را به یک فرصت پیشرفت یا سو استفاده در راه رسیدن به اهداف بدل می کند برای ما نوعی تفاوت یا تمایز افتخار آمیز به شمار می آید ....

این مطلب ادامه خواهد داشت .


سه شنبه 18 مهر 1396برچسب:, |
 

دایره های " فساد "

 

 

 " فساد " واژه غریبه با زندگی روزمره ما نیست ، اتفاقی هم نیست که با شنیدن این کلمه ابروها را در بکشیم و رو ترش کنیم یا به حسرت و افسوس سری تکان بدهیم و یا حتی به جست و جوی ریشه ها و دلایلش برآییم .

انگار شنیدن نام فساد با پسوندهایش و اخبار مکرر از آن به بخشی جدایی ناپذیر از کار ، زندگی و روابط روزمره ما ایرانیان بدل شده است .

" فساد " ریشه های مستحکم و عمیقی در ایران دارد اما آشناترین نوع آن " فساد مالی " است : فساد مالی در بیمه ایران ، فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی گروه " امیر منصور آریا " ، فساد مالی هزار میلیارد تومانی در شرکت ملی مس ، فساد دو میلیارد دلاری در پرونده بابک زنجانی ، سواستفاده مالی در تامین اجتماعی ، فساد گسترده در نظام بانکی کشور ، فسادهای مالی گسترده که منجر به تخلفات بزرگی در نظام شهر سازی و مدیریت شهری شده اند ، فقط بخش آشکار شده ای از مهم ترین فسادهای مالی کشف و اعلام شده در سال های اخیر هستند که در قوه قضاییه در حال رسیدگی است .

احتمالا اعداد و ارقام نجومی بسیار بیشتری که در آینده ای نه چندان دور و با تغییر در دولت ها و مدیران دست اندرکار اعلام خواند شد ، تاییدی هستند بر گستردگی دامنه فساد و فراگیری روز افزون آن در کشور ایران ...

بنا به تعریف سازمان شفافیت بین المللی ( trans parency international ) فساد ، سو استفاده از قدرت واگذار شده جهت منافع شخصی است .

در این جاست که نقش حکومت ها در مقابله با فساد مشخص می شود : حکومت به عنوان نماینده مردم و بر اساس قدرت تفویض شده از سوی مردم وظیفه توزیع عادلانه امکانات کشور بین عموم مردم را بر عهده دارد .

بدیهی است که یکی از وظایف اصلی و ذاتی هر حکومتی ، توزیع عادلامه امکانات و فرصت ها در بین تمامی افراد جامعه و گروه های خواهان و واجد شرایط استفاده از این فرصت ها و امکانات است . بنابراین هر نوع اقدام مسولان حکومتی جهت تامین منافع افراد یا گروه های خاص چه از داخل حکومت و چه از بیرون آن ، برای حمایت یاد دریافت رشوه یا هر اقدامی شبیه آن مصداق فساد و یا خرابی اساسی در عملکرد دولت هاست .

بدون تردید ریشه و خاستگاه هر عملکرد نادرست در حوزه ایجاد فساد را باید در ساختار دولت ها جست و جو کرد و برای مقابله با فساد ابتدا باید با وجود فساد در دولت مقابله کرد .

 


یک شنبه 2 مهر 1396برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

قیمت پرده اسکرین

کالای خواب

کاشی رستوران

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: